Top

استرس دانش آموزان کنکوری

این روز ها بسته شدن مدارس و اموزشگاه ها و خبر هایی حاکی از احتمال تغییر تاریخ کنکور باعث ایجاد استرس و ترس از اینده در نوجوانان کنکوری شده و این اضطراب و استرس احتمالا باعث اختلال در عملکرد خیلی از دانش اموزان میشود.

اگر در چنین شرایطی هستیم قبل از هر چیز موقعییت و واقعیت را بپذیریم، بدونیم که این شرایط مختص ما نیست و برای تک تک کنکوری ها در کل ایران وجود داره. 

با خود فکر کنیم که چه مسائلی باعث استرس در ما شده، افکارمون رو یادش کنیم تا دقیق تر به ذهنمون مسلط بشیم، بعد از اون، افکاری که نوشتیم و زاویه نگاهمون به مسائل رو مورد بررسی قرار بدیم، گاها ممکنه غیر منطقی و هیجانی باشند، اما برای افکار منطقی راهکار مناسب پیدا کنیم، فکر کنیم که با وجود این شرایط چه کاری میتوانیم انجام دهیم تا هم برای رسیدن به هدفمان بیکار ننشسته باشیم و هم کمتر اسیب ببینیم این یعنی استرس را در خودمان کاهش و تاب آوری را افزایش دادیم تا قدرت ان را داشته باشیم که در شرایط بحرانی بهترین تصمیم را بگیریم و هدف هایمان را روی واقعیت بنا کنیم.

برای مثال اگر تا قبل از این شرایط عادت به مطالعه در کتابخونه داشتم و الان یکی از دلایل استرسم کتابخونه نرفتنه، میتونم به این فکر تغییرش بدم که : در عوض از دیدو بازدید و مهمانی های نوروزی هم خبری نیست پس با آرامش و به دور از دغدغه میتونم به مطالعه ام تمرکز کنم.

یکی از مهم ترین راههای موفقیت در این شرایط این است که نگذاریم استرس و فشاری که این روز ها در جامعه وجود دارد باعث شود درگیر حاشیه بشیم و از هدف هایمون فاصله بگیریم.

خیلی از دانش اموزان در مواجهه با این شرایط و فشار روانی ممکن است هدف هایشان را گم کنند و یا انگیزه قبل را برای رسیدن به خواسته هایشان دیگر نداشته باشند پس یک بار دیگر هدف هایی که برای رسیدن به انها تا 1 ماه پیش میجنگیدیم را برای خودمان مرور کنیم حتی روی کاغذ بیاریم و به خودمان یاداوری کنیم که این شرایط ماندگار نیست و چقدر هدفمان برایمان ارزشمند و مهم است همین کار باعث میشود برای ادامه مسیر هر چقدر هم سخت معنایی پیدا کنیم و با انگیزه و انرژی بیشتر به سمت جلو حرکت کنیم.


با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.تهیه شده در کانون روانشناسی نوجوان آترینا

Top